lördag 22 mars 2014

Dåså

Ni får ursäkta frånvaron av inlägg men nu ska jag försöka skärpa till mig igen. Jag har ju varit ganska tyst om det mentala coachandet som någon påpekade, så det kan jag ju nämna lite om. Anledningen till min tystnad kan vara att jag inte har använt mig så mycket av de tekniker jag har lärt mig då det varit skarpt läge. Jag har ju endast varit ute på två tävlingar med Musse sedan jag började hos Andy. Första tävlingen var jag så fullt upptagen med att tänka på allt det jag skulle tänka på att jag glömde att rida. Andra tävlingen hade jag en plan som jag skrivit i min Game Agenda denna gick jag noga igenom och när jag väl satt till häst la jag allt tankearbete åt sidan och bara red! Det funkade väldigt bra och vi blev placerade! Jag tror även att jag varit mycket mer fokuserad på träningar och ridit mycket noga även där tack vare att jag numera är medveten om mina brister som helt klart är bristande koncentration, fokus och allvar!

Jag hade i veckan besök av Andy i stallet då han gav en lektion i "mentalridning" vilket för mig var helt nytt! Det var väldigt intressant och nyttigt men jag hade väldigt svårt för att vara allvarlig då det var så långt från mig man bara kan komma! Jag vet inte hur mycket jag kan skriva om tekniken här men det gick ut på att jag skulle bli medveten om hur pass lyhörd Knatten (hästar) är för att jag ska kunna använda mig av det när jag rider framöver.

Man kan säga så här, hade jag sett mig själv från läktaren där jag red runt på långa tyglar hade jag bara skakat på huvudet och undrat vad katten dom där underliga människorna höll på med! Andy som stod i mitten, jag fånleende och ibland blundande på ryggen på Knatten som till synes planlöst for runt i i ridhuset på långa tyglar i slängtrav eller slängalopp. Naturligtvis skulle det visas tillridningshästar för ägare och mammor, syskon och kompisar skulle beskåda nykommen häst ridas samtidigt som min lilla lektion höll på. Därav hade vi en liten publiksamling på läktaren som såg oss när vi mentalred. Det måste ha varit en syn det.

Men trots att jag kände mig som en mystant som talar med hästar så var det faktiskt ganska häftigt då jag nästan enbart genom att tänka kunde styra Knatten hit och dit eller att få honom att öka eller sakta ner. Nu har jag fått i läxa att några minuter varje dag mentalrida så då ska jag göra det. Ska bli spännade att se vad det kommer att ge framöver. Om ni inte hör något så påminn mig gärna.

Nu ska jag snart iväg till Hagahill för att hoppa lite bana med Knatten. Det var längesedan det!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar